Porträttfotografering
Porträttbilder är kanske den absolut vanligaste typen av bild. Tidningar, magasin, Instagram och LinkedIn är fulla av dem. Porträttbilden har ett viktigt jobb att göra – för privatpersoner, men också i en persons yrkesroll. Jag jobbar i princip uteslutande med företagskunder. Det vill säga att jag så gott som aldrig fotograferar pass/id-bilder, konfirmander eller bröllop.
Jag ser på porträttbilder i ett vidare perspektiv, som ett sätt att visa vem någon är snarare än att visa hur deras ansikte ser ut. Självklart tar jag ”vanliga” porträtt till företag, organisationer och myndigheter – men när man tar bilderna ett steg längre blir de så mycket mer. Bilder som sedan kan användas som till exempel pressbilder eller bilder i reklam. Med det sagt finns det egentligen inga porträttfotograferingar jag inte kan tänka mig att göra.
Redaktionella uppdrag, personalbilder, porträtt till årsredovisningar, författarporträtt, skivomslag, bilder till informationsmaterial eller reklam eller till din portfolio – inga jobb är för stora eller för små. I studio eller på ”location” – i naturligt ljus eller med studioljus – naturligt eller stylat.
Modefotograf
Modefotograf. Det kanske är att ta i att kalla mig för modefotograf men jag har under åren gjort massor med modefotograferingar. Tidningar, magasin och svenska designers har varit mina huvudsakliga uppdragsgivare.
Att arbetat i ett kreativt team och samtidigt producera bra mode- eller beautybilder är otroligt roligt. Att se ett koncept växa fram som i slutänden resulterar i färdiga bilder är mycket tillfredställande. Alla byggstenar från den första planeringen till de färdigretuscherade bilderna har sin betydelse för det färdiga resultatet.
Utmaningen för mig är att skapa unika bilder för unika plagg och produkter. Mitt mål är att visa din kreativitet och ditt öga för detaljer genom mina bilder.
Har du ett behov av bra modebilder då kan jag hjälpa dig – före, under och efter fotograferingen.
Bilder till annonser, reklamtrycksaker, tidningar, magasin, hemsida, webshop och sociala medier. I studio eller på ”location” – i naturligt ljus eller med studioljus.
Reklam- och produktbilder
Reklam- och produktbilder. Reklambilder är bilder som tar ett steg längre än produktbilder. Det betyder att bilderna är ofta mer konceptuella och förmedlar mer än en vanlig produktbild. Tanken med bilderna är att sälja en produkt genom att visa den på ett intressantare sätt och inte bara presentera hur den ser ut. Genom att sätta produkten i ett sammanhang, en miljö eller en känsla, kan man skapa effektiva reklambilder.
Under de 25 år som jag har arbetat som fotograf har jag hjälpt såväl små, nystartade företag som stora etablerade bolag med bilder. Jag har bland annat fotograferat åt ICA, Electrolux och AXA. Det har varit allt från små chokladbitar till stora lastbilar. Om ditt företag är i behov av bilder – tveka inte att höra av dig.
Innan själva fotograferingen så hjälper jag dig och ditt företag att komma på kreativa idéer för att producera bra bilder. Efter att ha tänkt igenom vilken typ av reklam man vill göra – det vill säga: ”Vad vill du säga till vem?” – så är jag gärna med och putsar på idéerna.
Produktbilder. Idag möter du produktbilder överallt. Om du producerar något måste du ha bilder på det. Att sälja en produkt utan bilder idag är nästintill omöjligt. Vi förväntar oss att kunna se vad det är vi ska köpa, både privat och som företag, och vi ställer allt hårdare krav på att produktbilderna är bra och motsvarar den produkt vi sedan får i handen.
Produktbilder är bilder som är unikt ljussatta, ofta med flera ljuskällor och tagna i studiomiljö. Stilen är ofta clean, minimalistisk så att inget tar fokus från produkten. Jag har över 20 års erfarenhet av produktfoto och har tagit bilder på allt från små elkomponenter till flygplan.
Matbilder. Matbilder är ungefär som produktbilder – i alla fall sett till hur de är att fotografera. Varje rätt (produkt) kräver sitt eget ljus och sin egen stil. Men att fotografera mat är lite extra krävande eftersom maten måste se varm, fräsch och aptitlig ut när man tar bilderna – vilket gör att man dessutom arbetar under tidspress.
Företagsbilder. Företagsbilder är precis vad det låter som – bilder som företag använder i sin kommunikation. Begreppet företagsbilder är stort och innehåller allt från porträttbilder till produktbilder. Fördelen med att anlita en fotograf som har kunskapen att ta alla olika typer av bilder gör att man försäkrar sig om att bilderna får ett enhetligt bildspråk och att företagets bilder håller samma kvalité.
Bilder på verksamhet, personalporträtt, lokaler, byggnader och produkter som kommunicerar de värden som du vill ska förknippas med ditt företag och ditt varumärke.
Dokumentära bilder
Dokumentära bilder. Att till exempel dokumentera arbetet under ett projekt kan resultera i ett värdefullt bildmaterial. Bilderna kan användas som referens för att få fler uppdrag i framtiden. Dokumentära fotouppdrag skiljer sig från andra fotouppdrag på det sättet att fotografen inte interagerar med motivet. Avsaknaden av inblandning från fotografen gör att bilderna blir mer autentiska och mindre arrangerade. Saker sker framför kameran och fotografen fångar ögonblicket.
Oavsett om det handlar om bildjournalistik eller dokumentation av ett av dina projekt kan jag hjälpa dig att få de bilder du behöver. Om du anlitar mig som fotograf kommer jag att fokusera på att fånga och återberätta det som sker i stunden. Genom att varken kompromissa med den tekniska kvalitén eller innehållet i bilderna kan jag producera det dokumentära material du behöver.
Journalistiska uppdrag, företagsevent, galor, festivaler, sportevenemang, konserter, demolering eller nybyggnation – inga jobb är för stora eller för små.
Film/rörligt
Film/rörligt. Om du vill skapa en informationsfilm, reklamfilm eller kanske en musikvideo, då kan jag hjälpa dig, från idé till färdig film. Youtube, Instagram eller kanske TV – oavsett publiceringsplattform har jag de tekniska lösningarna för dig.
Snygga bilder och bra storytelling är viktiga byggstenar om man vill kommunicera framgångsrikt. Det gör att förarbetet är extra viktigt när man arbetar med film. En bra idé, ett tydligt manus och en enkel storyboard är nödvändigt för ett lyckat resultat. Självklart är ljud och bilder också viktiga, men vet man inte vad man vill göra är det svårt att genomföra det. Slutligen så ger klippning, redigering och färgjustering ger det där lilla extra i kvalité.
Jag hjälper gärna till med idéer, manus och förarbete om det är så att ni behöver hjälp med et innan ni sätter igång att filma. Hör av dig så kan vi diskutera vad det är ni vill säga – och till vem ni vill säga det.
Intervjuer, musikvideos, reportage, informationsfilm, företagsevent, föreläsningar, galor, festivaler, sportevenemang, konserter – inga jobb är för stora eller för små.
Föreläsningar och workshops
Föreläsningar och workshops. Under de dryga 25 åren som jag arbetat som frilansfotograf så har jag lärt mig ett och annat. Till exempel hur man kan arbeta med kamera och ljus men också hur man kan bli tydligare i sitt bildspråk. Den kunskapen delar jag gärna med mig av.
Jag har i många år jobbat som återkommande föreläsare både på Kaggeholms folkhögskola och på Södertörns högskola. Dessutom har jag föreläst för ett stort antal fotoklubbar, haft workshops och föreläsningar på Fotomässan i Stockholm. Jag har också haft utbildningssamarbeten tillsammans med Elinchrom och Nikon.
Vill du lära dig mer om bildberättande, blixtfotografering eller mer om bildkommunikation generellt så kan jag hjälpa dig med det. Oavsett om det gäller en föreläsning på ett event med hundratals deltagare eller om ni är ett par tre stycken som behöver en workshop i studion eller i Photoshop så kan jag hjälpa er.
Utbildning för nybörjare eller för mer etablerade fotografer och fotoentusiaster.
Konsulttjänster
Konsulttjänster omfattar de tjänster jag erbjuder som hamnar utanför fotografering och föreläsningar. Har du till exempel planer på att bygga en studio för att sköta fotograferingen ”inhouse”. Då kan jag hjälpa till med designen av studion. Val av utrustning och utbildning av personalen som ska sköta fotograferingen samt hjälp med till exempel montering, installation och inställningar.
Jag har hjälpt många företag med studiobyggen, men också med till exempel bildhantering och bildlagring. Att effektivisera hur man behandlar, namnger, publicerar och lagrar bildmaterial kan göra att man spara mycket tid. Vilket i sin tur leder till att man sparar pengar. För ett företag med ett stort bildflöde är det exempelvis otroligt viktigt att bildmaterial är sökbart och lätt att hitta.
Jag hjälper också företag med grafiska manualer, redesign av grafiska profiler och uppdatering av grafiskt material. Till exempel kundtidningar eller profilmaterial. Om du ligger i startgroparna för en större grafisk uppdatering, så hjälper jag gärna till och visualiserar din vision eller kommer med kreativ input. Hör gärna av dig om du vill veta mer om hur jag kan hjälpa dig.
Planering av studio, inköp av kamerautrustning eller utrustning i fotostudio, bildhantering, redesign och utbildning av personal.